وبلاگ دانشجویان شهرسازی دانشگاه پیام نوربندرعباس

وبلاگ دانشجویان شهرسازی دانشگاه پیام نوربندرعباس

مطالب مفید برای دانشجویان شهرسازی
وبلاگ دانشجویان شهرسازی دانشگاه پیام نوربندرعباس

وبلاگ دانشجویان شهرسازی دانشگاه پیام نوربندرعباس

مطالب مفید برای دانشجویان شهرسازی

عجایب دهگانه معماری مدرن

برج کپیتال گیت، ابوظبی

شیب این برج حتی بیشتر از برج پیزای ایتالیا است. دروازه بزرگ یا کپیتال گیت یکی از آسمانخراشهای ابوظبی است که در مجاورت مرکز نمایشگاه ملی این شهر قرار دارد. ارتفاع این برج ۱۶۰ متر بوده و ۳۵ طبقه دارد. طراحی این برج به شکلی بوده که شیب زیادی داشته باشد. در واقع برج کپیتال گیت یکی از بلندترین ساختمانهای ابوظبی و ۱۸ درجه به غرب متمایل شده است. نام این برج در سال ۲۰۱۰ با عنوان کجترین برج ساخته شده توسط بشر ثبت شد.


هتل سانرایز کمپینسکی، پکن

سال ۲۰۱۵ در صنعت هتلداری یکی از سالهای مهم است. سفر به خاورمیانه با افزایش چشمگیری روبهرو بوده، اما چین هم گردشگران زیادی را جذب کرده است. این هتل با توجه به فنگ شوئی ساخته شده و ۶۰ کیلومتر با پکن فاصله دارد. هتل در کنار دریاچهای زیبا بنا شده و منظره زیبایی را خلق کرده است. این هتل مانند خورشیدی است که دارد طلوع میکند. هتل از کنار مانند یک حلزون دو کپهای است که در فرهنگ چین، نماد ثروت است. ورودی هتل نیز مانند دهان ماهی است که آن هم نماد کامیابی در فرهنگ چین است.

  


هتل مارینا بی سندز، سنگاپور

مجموعه هتل و کازینوهای ماریتا بی سندز بیشک از بهترین نمونههای معماری مدرن است. قسمت بالای ساختمان از دور مانند یک قایق است. در بالای ساختمان نیز استخری واقعا زیبا قرار دارد. هر چیزی که فکرش میکنید در این مجموعه یافت میشود. موشه سفدیه معمار آن است که ساختمانهای دیگری را نیز طراحی کرده است.


کومولوس، نوردبورگ، دانمارک

آیا این سازه شبیه شهابسنگ است؟ یا سلول؟ یا حتی مولکول؟ دقیقا هدف طراحی آن نیز همین است. این را یورگِن مایر، طراح سازه میگوید. از ساختمان کومولوس هم به عنوان نمایشگاه و هم به عنوان موزه علوم و فناوری استفاده میشود. «کُنده ناست تراولر» نام مجلهای است که در حوزه سفر و سبک زندگی فعالیت میکند. ساختمان کومولوس از نگاه این مجله در سال ۲۰۰۷، به عنوان یکی از هفت عجایب معماری جدید انتخاب شد.


شهر علوم و هنر، والنسیا، اسپانیا

شهر علوم و هنر مجموعهای تفریحی-هنری در شهر والنسیا است که معماری آن فوقالعاده زیبا است. این مجموعه در حقیقت مشهورترین جاذبه گردشگری این شهر نیز محسوب میشود. «سانتیاگو کالاتراوا» معمار مجموعه شهر علوم و هنر والنسیا است که آن را در سال ۱۹۹۶ ساخت. سانتیاگو خودش نیز اهل والنسیا است. زیرمجموعههای این شهر عبارتاند از: ال پالائو دِلِس آرتس رینا سوفیا (خانه اپرا و سالن اجرا)؛ سینما ایماکس؛ افلاکنما؛ باغ و موزه پرنس فلیپه، آکواریوم و مجموعههای تفریحی دیگر.


معبد آکشاردام، دهلی نو

این معبد یکی از جالبترین معابد در سراسر دنیا است. معبد آکشاردام در دهلی نو قرار دارد و سبکهای معماری مدرن و سنتی را به یکدیگر پیوند داده است. مساحت این معبد حدود ۸۰۰۰ متر مربع است و در حاشیه روز یامونا واقع شده است. معبد آکشاردام یکی از جاذبههای گردشگری پرطرفدار در هند است.


کلیسای صلیب مقدس، آریزونا، ایالات متحده

کلیسای صلیب مقدس (Chapel of the Holy Cross) کلیسای کوچک کاتولیکی است که سال ۱۹۵۶ در آریزونای ایالت متحده ساخته شده است. این کلیسا به نوبه خود یکی از نمادهای معماری مدرن محسوب میشود. معماری و محل منحصر به فرد این کلیسا مدیون طرح مارگریت برونسویگ استاود است. او در سال ۱۹۳۲ به نیویورک سفر کرد و به ساختمان مشهور «ایمپایر استیت» که در آن موقع به تازگی ساخته شده بود، نگاهی انداخت.

از زاویهای که او به ساختمان نگاه میکرد، نمای یک کلیسا به نظرش آمد. خانم مارگریت سپس تصمیم گرفت که بر اساس آن طرح یک کلیسا بسازد. از این رو، او تمام اروپا و ایالات متحده را گشت تا جای مناسبی را برای ساخت این کلیسای زیبا پیدا کند. او در نهایت مجذوب منطقه «سدونا» در آریزونا شد.


برج اینفینیتی، دوبی

برج اینفینیتیِ دوبی بلندترین برج مسکونی دنیا است که چرخش کمی هم در ظاهر برج دیده میشود. ارتفاع بالاترین قسمت برج به ۳۰۵ متر میرسد. بسته به این که در کدام طبقهی این برج ۸۰ طبقه هستید، چشم انداز آبنما و محیط بیرون برای شما متفاوت است. از نکات جالب برج اینفینیتی این است که هیچ ستونی در نمای داخلی ساختمان دیده نمیشود.


خانه اپرا، سیدنی

خانه اپرای سیدنی یکی از قدیمیترین عجایب این فهرست است. این ساختمان در سال ۱۹۷۳ افتتاح شد. در واقع میتوان گفت که استرالیا را با خانه اپرای سیدنی میشناسند. سقف سفید و صدفیِ این ساختمان در روز میدرخشد و شبها نیز با نورپردازی زیبا ظاهری متفاوت دارد. حتی گفته میشود که این ساختمان یکی از نمادهای معماری قرن بیستم است. البته به هیچ نمیتوان از تاثیر معماری خانه اپرای سیدنی بر معماری پس از آن به سادگی گذشت! زیرا در سال ۱۹۵۷، یعنی زمانی که پروژه ساخت خانه اپرای سیدنی توسط یک هیئت بین المللی به معماری دانمارکی به نام «یورن اوتسون» واگذار شد، رویکرد جدیدی به ساخت و ساز کلید خورد. خانه اپرای سیدنی جوانترین عضو میراث جهانی یونسکو نیز هست.


افلاکنما و موزه علوم ناگویا، ژاپن

موزه علوم شهر ناگویا در مرکز شهر ناگویای ژاپن واقع شده است. این ساختمان به شکل یک توپ فوتبال بزرگ طراحی شده که بین دو پایهی مستطیلی قرار گرفته است. بزرگترین افلاکنمای جهان در این مجموعه قرار دارد. در سال ۲۰۱۲، بخش اعظمی از موزه به مناسبت افتتاح افلاکنما نوسازی شد.



منبع :http://archreport.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد