وبلاگ دانشجویان شهرسازی دانشگاه پیام نوربندرعباس

وبلاگ دانشجویان شهرسازی دانشگاه پیام نوربندرعباس

مطالب مفید برای دانشجویان شهرسازی
وبلاگ دانشجویان شهرسازی دانشگاه پیام نوربندرعباس

وبلاگ دانشجویان شهرسازی دانشگاه پیام نوربندرعباس

مطالب مفید برای دانشجویان شهرسازی

فراز و نشیب های اجرای طرح های مختلف عمرانی در استان هرمزگان از دیدگاه صبح ساحل

گرما و شرجی با بالاترین درجه حرارت مهمان مردمان این دیار است. در این هوای طاقت فرسا عملیات عمرانی در گوشه و کنارپایتخت اقتصادی ایران یعنی بندرعباس جریان دارد طی سال های اخیر روند اجرای طرح های مختلف عمرانی در استان هرمزگان با فراز و نشیب هایی همراه بوده است.
گاهی سرعت ساخت سازها بسیار تند و زمانی دیگر بسیار کند بوده است.
بندرعباس به عنوان مرکز این استان جنوبی بیشترین سهم در تعداد پروژه های عمرانی داشته است. اینکه این طرح ها و پروژه ها در عمل موفق بوده یا خیر و عیب و ایراد آنها چه بوده را به کارشناسان فن واگذار می کنیم .
اما آنچه به عینه می توان دید ، زمان طولانی اجرای پروژه ها است .متاسفانه به دلیل نبود مدیریت واحد شهری و عدم هماهنگی دستگاه های خدمات رسان با یکدیگر اجرای طرح های عمران شهری مطابق با برنامه همراه نیست . نبود مدیریت واحد شهری ، یکی از دلایل نارضایتی مردم از طولانی شدن اجرای طرح ها و پروژه های شهری است.
وقتی شرکت های گاز ، آب و فاضلاب ، مخابرات ، برق ، شهرداری و ... دست به حفاری می زنند تا طرحی را اجرا کنند و طرح با تمام سختی هایی که برای مردم دارد ، به پایان می رسد ، اما مدت ها طول می کشد تا معبر ، خیابان و کوچه ای که حفاری و تخریب شده دوباره مرمت ، بازسازی و آسفالت شود.
جای دوری نرویم ، چهار راه نخل ناخدا را ببینید ، گلشهر را نظاره کنید ، مدتی از لوله گذاری شرکت گاز (شبکه گاز خانگی ) گذشته ، اما هنوز خبری از آسفالت این محدوده نیست و مشخص نیست چه زمانی ، این خیابان آسفالت به تن خواهد کرد .
از این موارد بسیار می توان در شهر مشاهده کرد.اگر مدیریت واحد شهری وجود داشت و پروژه های شهری را مدیریت و ساماندهی می کرد تا اینکه پروژه ها به موقع اجرا و به پایان می رسید.اگر مدیریت واحد شهری فعالیت می کرد ، وضعیت آسفالت خیابان ها و کوچه پس کوچه ها ی شهر اینقدر خراب نبود.
از اینها که بگذریم ، وضعیت نامناسب خیابان ها و کوچه های شهر بندرعباس مورد رضایت شهروندان نیست . امروز می بینیم بسیاری از معابر اصلی و فرعی و کوچه ها ، حتی خیابان های اصلی شهر ناهموار است ، که توجه بیشتر شهرداری را می طلبد .بسیار دیده شده که در وسط خیابان های اصلی ، فرعی و کوچه ها در پوش های فلزی ، با ارتقاع بیشتر از سطح زمین برای رانندگان خطرآفرین شده است.شرکت‌های مخابرات وآب وفاضلاب که کابل های مخابراتی و لوله های آب وفاضلاب را از لایه های زیرین معابر عبور داده‌اند، محفظه ها و درپوش های فلزی را به گونه ای جانمایی کنندکه یا در وسط خیابان وکوچه نباشد یا اینکه آن را هم سطح خیابان وکوچه قرار دهند، اینها کار سختی نیست.
متاسفانه در اجرای پروژه های شهری، حتی ساخت و سازها، دستگاه های متولی و خدمات رسانی همچون شهرداری، آب و فاضلاب، مخابرات و... با هم هماهنگ نیستند وکسی هم پاسخگوی تاخیر اجرای پروژه ها نیست.
به راستی آیا شورای شهر بندرعباس به عنوان پارلمان محلی برای رفاه شهروندان وتسریع در اجرای پرو ژه های شهری ، مدیریت واحد شهری را پیگیری وبه سرانجام خواهند رساند ، تا مردم مشکلی درخصوص اجرای پروژه‌های عمران شهری وساخت و سازها نداشته باشند.
به بیان دیگر مدیریت واحد شهری حلقه مفقوده اجرای طرح های عمران شهری است که با تشکیل آن بسیاری از مشکلات امروزی مرتفع خواهد شد.
از طرفی نبود مدیریت واحد شهری باعث شده ، پروژه ای در نیمه راه بدلیل عدم هماهنگی بین دستگاه های مختلف، ناتمام رها شود و یا هم به کندی و با حرکت لاک پشتی انجام شود. بارها شده در نقطه ای از شهر، محدوده ای را شهرداری، مخابرات، شرکت آب و فاضلاب و شرکت گاز بارها و بارها حفاری کرده اند.
هر دستگاهی بدون هماهنگی با دستگاهی دیگر به جان معابر افتاده ، آن را تخریب می کنند. چهارشنبه گذشته به یکباره تلفن همراه ساکنان بندرعباس قطع شد. تا مردم برای برقراری ارتباط با مشکل روبرو شوند. مشکلی که تا ساعت ها ادامه پیداکرد.در اینجا نبود مدیریت واحد شهری خود را به خوبی نشان داد.
مدیر شرکت ارتباطات سیار هرمزگان می گوید: حفاری غیرکارشناسی شهرداری بندرعباس باعث قطع فیبرنوری در بندرعباس و اختلال در شبکه تلفن همراه شد.اما معاون عمرانی شهردار بندرعباس ادعا کرده است که استعلام فنی اشتباه شرکت مخابرات علت اصلی این اتفاق بوده است.
به نظر شما آیا این درست است که سهل انگاری مجموعه خود را گردن دیگران بیندازیم.در این شهر گل وبلبل از این کارها زیاد رخ می دهد و کسی هم از مردم عذر خواهی نمی کند.
واقعا که مدیران با حالی داریم.آیا زمان آن فرا نرسیده که مدیریت واحد شهری شکل گرفته به کارهای مرتبط به امور شهری سامان دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد