وبلاگ دانشجویان شهرسازی دانشگاه پیام نوربندرعباس

وبلاگ دانشجویان شهرسازی دانشگاه پیام نوربندرعباس

مطالب مفید برای دانشجویان شهرسازی
وبلاگ دانشجویان شهرسازی دانشگاه پیام نوربندرعباس

وبلاگ دانشجویان شهرسازی دانشگاه پیام نوربندرعباس

مطالب مفید برای دانشجویان شهرسازی

اتوبوس عجیب جدید چینی ها

دانشمندان چینی به‌تازگی از طرح یک اتوبوس هوایی پرده‌برداری کرده‌اند که قادر است از روی اتومبیل‌های موجود در یک بزرگراه گذر کرده و به نحوی ترافیک را برای خود بی‌معنا سازد. گفته می‌شود که این اتوبوس بیش از 1,200 مسافر را در خود جای می‌دهد و تا سال آینده نیز روانه جاده‌ها خواهد شد.


به گزارش گجت نیوز و به نقل از بورد پاندا، امروزه ترافیک در کشورهای پرجمعیتی مانند چین به یک معضل بسیار بزرگ تبدیل شده است. آن‌قدر این قضیه به مشکل حادی تبدیل شده است که حتی در ویکی‌پدیا یک صفحه به نام «ترافیک بزرگراه ملی 110 چین» در ارتباط با این قضیه ایجاد شده است؛ اما به نظر می‌رسد با این اتوبوس هوایی چینی به‌زودی مشکل ترافیک بزرگراه ملی چین حل خواهد شد.




این محصول که جزو ناوگان حمل و نقل اتوبوس‌رانی هوایی شناخته می‌شود، به‌خوبی می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به یکی از بهترین وسایل حمل و نقل عمومی تبدیل شود. هرچند که این اتوبوس هوایی در حال حاضر تنها یک طرح مفهومی است؛ اما کمپانی سازنده آن در حال تست کردن یک مدل مینی از این اتوبوس در بزرگراه 19 بیجینگ چین است.


این اتوبوس دارای یک مسیر مشخص شده‌ای در بزرگراه بوده و قادر است از روی ماشین‌ها عبور کند. جالب اینجاست که استفاده از این اتوبوس در بزرگراه‌ها منجر به آن خواهد شد تا اتومبیل‌ها اجباراً در بین خطوط رانندگی کنند و یکی از مهم‌ترین قوانین رانندگی را ناخواسته اجرا کنند. چرا که در صورت عدم رانندگی در بین خطوط احتمال تصادف بین اتومبیل‌ها با این اتوبوس وجود دارد.


یکی از جذاب‌ترین مشخصات اتوبوس هوایی در دست توسعه، گنجایش بسیار زیاد آن است. این اتوبوس قادر است 1,200 مسافر را در خود جای دهد که می‌تواند آمار فوق‌العاده‌ای برای آن به‌حساب آید. به نظر می‌رسد که این ایده چینی‌ها به معنای واقعی می‌تواند تراکم، ترافیک و آلودگی هوا را در پرجمعیت‌ترین کشور جهان کاهش دهد. زمان ورود این اتوبوس هوایی چینی به ناوگان حمل و نقل اتوبوس‌رانی هوایی این کشور نیز حداقل یک سال دیگر خواهد بود.


عجیب ترین شهرهای دنیا

در این مطلب شهرهای مختلفی در سراسر دنیا را معرفی کرده ایم که هر کدام به دلیل خاصی عجیب و جالب توجه هستند

1.لانگیربایِن – نروژ
در این شهر قطبی هیچ کس اجازه مردن ندارد – البته، شما می توانید بمیرید اما نمی توانید در این شهر دفن شوید. درست شنیدید، از یکصد سال پیش تاکنون هیچ مرده ای در گورستان این شهر به خاک سپرده نشده است. چرا؟ به این دلیل که هوای فوق العاده سرد این منطقه باعث می شود تا اجساد در خاک تجزیه و هرگز خاک نشوند.

پیرو آنفولانزایی که در سال 1917 میلادی در این شهر شیوع پیدا کرد، مقامات لانگیربایِن دفن اجساد را ممنوع اعلام کردند. تعداد خرس های قطبی این شهر نیز بسیار زیاد است به طوریکه با تعداد ساکنین می توان آن را مقایسه کرد و مردم اجازه دارند برای دفاع شخصی به این خرس ها تیراندازی کنند. البته شکار ممنوع است. این خرس ها هم پس از مرگ باید به مکانی دیگر برای دفن شدن فرستاده شوند.


2.مونووی – نبراسکا، ایالت متحده آمریکا
همه در شهر «السی ایلر» را می شناسند و البته دلیل آن فقط برای این نیست که او شهردار این شهر است – بلکه به این دلیل که تنها سکنه این شهر استجمعیت این شهر از دهه 1930 میلادی در حال کم شدن بود تا زمانیکه جمعیت این شهر نبراسکایی به 150 نفر رسید و در سال 2000 میلادی، فقط یک زوج در اینجا زندگی می کردند: السی و همسرش رودی. البته رودی نیز چند سال پیش درگذشت.

در حال حاضر، بیوه 70 ساله او در مونووی آبجو سرو می کند و مجموعه 5 هزار کتابی همسر خود را به یک کتابخانه عمومی یک اتاقه تبدیل کرده است.


3.الیستا – روسیه

در این شهر شاه همیشه در حال تهدید شدن است زیرا همه جای شهر پر از شطرنج است. بازی شطرنج روی شطرنج بزرگ نقاشی شده روی کف زمین در میدان شهر یا در شهر شطرنج – یک مجموعه گنبدی که در سال 1998 میلادی میزبان مسابقات بین المللی شطرنج بود – از تفریحات این شهر روسی است. بسیاری از شطرنج بازهای مشهور دنیا برای بازدید از شهر الیستا به آنجا سفر کرده اند.

الیستا مرکز جمهوری کالمیکایا است. از دیگر دلایل شهرت عجیب جهانی این شهر این است که تنها شهر بودایی اروپا نیز به شمار می رود. شهر شطرنج الیستا، موزه ای نیز از آثار هنری بودایی در خود دارد.


4.گیبسونتون – فلوریدا

چند ده سال بود که شهر گیبسونتون که با نام مستعار Showtown نیز شناخته می شود، بهترین محل برای بازنشسته ها و اقامتگاه زمستانی برای برگزارکننده های سیرک و کارناوال ها به شمار می رفت. مجسمه بزرگی از یک چکمه بزرگ در این شهر وجود دارد که به منظور بزرگداشت یکی از ساکنین پیشین این شهر یعنی ال توماینی است.

او غول سیرک بوده و شماره پای 27 داشته است. این شهر به برگزارکننده های سیرک اجازه می دهد تا کانتینرها و فیل های خود راروی چمن ها رها کنند. در فاصله کوتاهی از تمپا، گیبسونتون همچنین میزبان انجمن مستقل نمایش بین المللی نیز هست.


5.شهر تامِس – چینچینی ها در تقلید و کپی برداری از محصولات مختلف شهره عام و خاص هستند. دلیل آوازه این شهر که در حومه شانگهای قرار دارد، نیز کپی برداری درست و حسابی از شهرهای اروپایی با خیابان های سنگفرش شده و باجه های تلفن قرمز رنگ است.

می توانید از فروشگاه های مشابه انگلیس، چیپس تهیه و میل کنید یا حتی در کنار مجسمه های جیمزباند و هری پاتر عکس بگیرید.



6.سوپیلین – استونی
خیابان های این شهر با نام مواد غذایی همچون نخود، لوبیا، سیب زمینی نام گذاری شده است. این شهر را با نام  «شهر سوپ» هم می شناسند. سوپیلن در همسایگی شهر تارتو و شهر دیگری که در طول تاریخ یخ زده است، قرار دارد. این شهر دارای خانه های چوبی کوتاهی است که همچون محله های فقیر نشین قرن 19 میلادی دیده می شوند.


7.سنترالیا – پنسیلوانیا
در 27 می سال 1962 میلادی، در معدن این شهر آتش سوزی شد و با اینکه حدود 50 سال از این واقعه می گذرد، اما این معدن همچنان در حال سوختن است. بیشتر ساکنین این شهر در دهه 1980 میلادی پس از اینکه پسربچه ای داخل گودال حیاتی افتاد، از این شهر نقل مکان کردند.

اما برخی دیگر به اطراف آن رفتند و به طور کامل شهر را ترک نکردند. بازدیدکننده ها از دیدن چنین منظره ای دهانشان باز می ماند. این شهر هنوز کد شهری ندارد اما بر اساس سرشماری سال 2011 میلادی، هنوز آن را وطن خود می دانند.



8.شفیلد – استرالیا
در دهه 1980 میلادی، محلی ها یک انجمن گردشگری تشکیل دادند و کمپینی برای نقاشی دیواری راه اندازی کردند. در حال حاضر، بیش از 60 نقاشی دیواری در این شهر وجود دارد که صحنه های تاریخی را به تصویر کشیده است.

در سال 2003 میلادی جشنواره بین المللی نقاشی های دیواری در این شهر برگزار شد. به طور سالانه حدود 200 هزار نفر از سراسر دنیا از گالری هنری درفضای بیرون این شهر که کمتر از یکهزار نفر جمعیت دارد، دیدن می کنند.


9. ستنیل د لا بودگاس – اسپانیا
این شهر کوچک اسپانیایی در امتداد ریو ترجو در کادیز، چندشخصیتی است: بیشتر ساکنین این شهر در سازه های غار مانندی در راه های باریک و میان کوه ها زندگی می کنند. صخره های بزرگ موجود در این شهر که در بالای خیابان ها سایه افکنده اند برای روزهای گرم و شرجی تابستان بسیار عالی به نظر می رسند.


10.روزوِل – نیومکزیکو
گفته می شود در تابستان سال 1947 میلادی، یک سفینه فضایی در روزول سقوط کرده است. این اتفاق سرنوشت این شهر را برای همیشه تغییر داد. به قدری حضور بیگانگان در این شهر همه گیر شده است که حتی مک دونالد نیز فروشگاه خود را به شکل بشقاب پرنده ساخته است.

خیلی از فروشگاه های این شهر همچون سفینه فضایی هستند. موزه و مرکز تحقیقات بین المللی نیز در این شهر برای سفینه های فضایی و موجودات کره های دیگر وجود دارد.


11. رِنِل شاتو – فرانسه
این روستای کوچک کنار تپه در جنوب کشور فرانسه مملو از فرضیه های مختلف است. به طور مثال، بیشتر مردم اعتقاد دارند جامى‌ که‌ حضرت‌ عیسى‌ در شام‌ آخر از آن‌ نوشید (Holy Grail) در این روستا مخفی شده است.

در دهه 1800 میلادی، کشیشی به نام  برنگر سونی‌یر کلیسای محلی این شهر را به طور گسترده و پرهزینه ای بازسازی کرد و برای بسیاری این سوال پیش آمده بود که پول آن را از کجا آورده است؟ او که نمی توانسته با موعظ دیگران این مقدار پول داشته باشد. شایع شده بود، سونی‌یر با حفر زیر محراب کلیسا وسایل ارزشمندی پیدا کرده و با آن هزینه بازسازی را پرداخت کرده است.



منبع:bartarinha.ir

10 پارکینگ زیبای جهان

پارکینگ تئاتر میشیگان در دیترویت آمریکا که در سال 1926 به سبک دوره رنسانس ایتالیا ساخته شد.


پارکینگ فراندا در شهر روتردام هلند در سال 2005 در نزدیکی ورزشگاه وینورد ساخته شد.



پارکینگ خیابان چارلز در شهر شیفیلد انگلیس  ساختمانی به شکل تکه های پنیر ساخته شده است.



  


پارکینگ 1111 در خیابان لینکولن در شهر میامی آمریکا


پارکینگ کوردووا در شهر فانکوفر کانادا


پارکینگ پلازار در شهر کانوفاس در منطقه مایورکا اسپانیا


پارکینگ گراگ بالیه فالیت در شهر میامی آمریکا



پارکینگ برج یورکا در شهر ملبورن استرالیا


پارکینگ "پارک دی سلیستین" در شهر لیون فرانسه



پارکینگ "نقطه هزار" در شهر بیرمنگام انگلیس


نماد شهرهای جهان

هر شهر برای تعیین هویت شهروندانش نشانه‌هایی دارد که از آن به‌عنوان «نماد» یاد می‌شود. این نمادها که گاه جزو آثار باستانی یا طبیعی و گاه ساخته‌شده هستند، به شهروندان هویت جمعی می دهند و در جذب گردشگران موثرند:


 تهران- برج میلاد

برج میلاد بلندترین آسمان‌خراش ایران و ششمین برج مخابراتی بلند در جهان است. این سازه که به خاطر ارتفاع بلند و شکل ظاهری متفاوتش، تقریباً از همه جای تهران نمایان است، یکی از نمادهای پایتخت به شمار می‌آید.


پاریس- برج ایفل

برجی فلزی در میدان شان‌دومارس و در کنار رود سن واقع در شهر پاریس است. برج ایفل امروزه نه‌تنها به‌عنوان نماد پاریس بلکه به‌عنوان نماد فرانسه شناخته می‌شود و پربازدیدترین بنای جهان و یکی از شناخته‌شده‌ترین بناهای دنیاست.


مسکو- کاخ کرملین

یک قلعه تاریخی است که به‌صورت مجتمع در قلب شهر مسکو پایتخت روسیه ساخته شده و به رودخانه مسکوا، میدان سرخ و باغ الکساندر مشرف است. بنای این کاخ در سال۱۴۸۷ میلادی به پایان رسید. نام مشهور این کاخ کرملین است (به زبان روسی به معنای دژ است). این کاخ از چهار قصر، کلیسا و دیوار کرملین به همراهی برج‌های کرملین تشکیل شده ‌است.


کوالالامپور- برج‌های دوقلوی پتروناس

از بلندترین آسمانخراش‌های جهان هستند و در کوالالامپور پایتخت مالزی قرار دارند. این برج‌های دوقلو با احتساب آنتن بالای برج‌ها، ۴۵۲‌متر ارتفاع دارند. تعداد طبقات هر برج ۸۸‌ طبقه است و جمعا ۷۸ آسانسور در این دو ساختمان فعال هستند. این دو برج از زیر به هم وصل هستند. همچنین پلی طبقات۴۱ و ۴۲ این دو برج را به هم متصل می‌کند. ارتفاع این پل از سطح زمین ۱۷۵‌متر و طول آن ۵۶ متر است.


آتن- معبد پارتنون

معبد پارتنون، نیایشگاهی در آکروپولیس که پریکلس آن را در سده پنجم پیش از میلاد در یونان امروزی بنا کرد. این معبد، جایگزین نیایشگاه قدیمی‌تری شده بود که در سال۴۸۰ قبل از میلاد توسط خشایارشا پادشاه هخامنشی ایران نابود شده بود. آغاز ساخت معبد قدیمی‌تر نیز سال۴۹۰ پیش از میلاد بوده که خود ۲۵سال پس از تخت جمشید ایران است.


ریودوژانیرو- مجسمه مسیح

مجسمه مشهوری است که در برزیل در شهر ریودوژانیرو قرار دارد که مجسمه مسیح منجی است. این مجسمه با ۳۸‌ متر ارتفاع در سال‌۱۹۲۶ میلادی و در ارتفاع ۷۱۰‌متری نوک کوه کورکووادو ساخته شده‌است. مجسمه مذکور حالت ایستاده عیسی مسیح درحالی‌که دستان خود را کاملاً باز کرده‌است نشان می‌دهد که این حالت نشان‌دهنده پذیرش همه انسان‌ها در آغوشش است


پکن- معبد بهشت

معبد بهشت یا معبد آسمان که بسیار بزرگ‌تر از شهر ممنوعه و کوچک‌تر از قصر تابستانی است، ۲/۷ ‌میلیون متر مربع مساحت دارد و در سال۱۴۲۰ میلادی در دوران سلسله مینگ به‌منظور قربانی کردن در پکن ساخته شد. از آنجا که امپراتوران چین خود را فرزند خدا می‌دانستند جرات نمی‌کردند که محل اقامت خود یعنی شهر ممنوعه را بزرگ‌تر از اقامتگاه خدا بسازند.


قاهره- اهرام ثلاثه

مجموعه اهرام تاریخی ساخته شده در دوران مصر باستان است که در حاشیه شمالی شهر قاهره کنونی واقع شده است. هرم بزرگ جیزه تنها بازمانده عجایب هفت‌گانه جهان محسوب می‌شود. چندین هرم کوچک‌تر، مجسمه ابوالهول و کشتی بزرگ مصری متعلق به ۲۵۰۰‌سال پیش از میلاد مسیح نیز در منطقه جیزه واقع شده است.


لندن- برج ساعت بیگ‌بن

بزرگ‌‌ترین و معروف‌ترین برج ساعت جهان؛ پس از آنکه کاخ وست منیستر، در یک آتش سوزی ویرانگر در تاریخ ۲۲‌ اکتبر سال‌۱۸۳۴ میلادی از بین رفت، چارلز باری، معمار معروف انگلیسی، ساخت مجدد این کاخ را شروع کرد و یک برج ساعت برای ضلع شمال شرقی کاخ در لندن پایتخت انگلستان نظر گرفت. با وجود اینکه ته‌بنای برج بیگ‌ بن، به همراه ساختمان کاخ، در سال‌۱۸۳۴ میلادی نهاده شد اما خود برج، ۱۳‌سال بعد از آن، در سال‌۱۸۵۶میلادی ساخته شد.


سیدنی- خانه اپرا

یکی از متمایزترین بناهای قرن بیستم ازلحاظ هنر معماری به شمار می‌رود که در شهر ساحلی سیدنی و در ایالت نیو ساوت ولز کشور استرالیا قرار دارد که در ۲۰ اکتبر۱۹۷۳میلادی رسما توسط ملکه الیزابت دوم گشایش یافت. «اپراهاوس» شامل ۵ سالن تئاتر، ۵ سالن تمرین نمایش، ۲سالن اصلی، ۱۰ رستوران و کافه و تعداد زیادی فروشگاه است.


آگرا- تاج محل

تاج محل از پرآوازه‌ترین بناهای جهان و آرامگاه زیبا و باشکوهی است که در نزدیکی شهر آگرا و در ۲۰۰‌کیلومتری جنوب دهلی‌نو پایتخت هند واقع شده‌است و یکی از عجایب هفت‌گانه جدید دنیا به‌شمار می‌رود. این بنا به دستور شاه‌جهان، پنجمین امپراتور گورکانی هند به‌منظور یادبود همسر ایرانی‌تبارش «ممتاز محل» بنا شده‌ است.


مادرید- مجسمه خرس و درخت

مجسمه یک خرس در کنار درختی به نام مادرونو سمبل شهر مادرید و کشور اسپانیا‌ست. این مجسمه ۲۰‌تن وزن دارد و در میدانی با نام پوئرتادوسول قرار دارد. نام این درخت توت فرنگی ترجمه شده زیرا میوه‌هایی شبیه توت فرنگی دارد اما شیرین‌تر از آن است و برای مربا استفاده می‌شود.


نیویورک- مجسمه آزادی

نام رسمی آن «آزادی روشنگر جهان» است. این مجسمه در جزیره آزادی در بندر نیویورک نصب شده و به‌صورت نمادی برای خوشامدگویی به مسافرانی که از راه دریا به نیویورک می‌آیند درآمده‌است. مجسمه آزادی که با رویه‌ای از مس پوشش یافته، در سال ۱۸۸۶میلادی به مناسبت یکصدمین سال استقلال آمریکا از بریتانیا و به‌عنوان نماد دوستی فرانسه و آمریکا به این کشور اهدا شده‌است.


منبع : http://memarcad.com

پیاده‌روها و گذرگاه های عرضی عابرین پیاده بندرعباس استانداردسازی می‌شود

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری بندرعباس گفت: عملیات اجرایی استاندارد سازی پیاده روها، گذرگاه‌های عرضی عابرین پیاده و تقاطع‌های چراغ‌دار سطح شهر یکی از فعالیت‌های  اولویت‌دار مدیریت شهری است که در دستور کار سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری بندرعباس، محمدرضا کهوری در نشست تخصصی بررسی هم‌سطح‌سازی گذرگاه عرضی عابرین پیاده اظهار کرد: شهردار بندرعباس در خصوص رفاه حال شهروندان و خصوصا معلولان تأکید بسیاری دارد.

وی افزود: همسطح‌سازی و نصب تجهیزات ترافیکی جهت تردد کودکان، افراد مسن و معلولین از مزایای اجرای این طرح است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری بندرعباس با بیان اینکه جانمایی، طراحی  و نظارت بر این پروژه توسط سازمان و اجرای آن توسط مناطق سه‌گانه شهرداری صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 19 تقاطع چراغ‌دار در سطح شهر در دستور کار این سازمان قرار دارد که عملیات اجرایی آن در دست اقدام است.

کهوری اضافه کرد: در میان کاربران معابر شهری، عابران پیاده به عنوان آسیب‌پذیرترین گروه‌ها که در معرض خطرات زیادی محسوب می‌شوند، زیرا تصادف یک وسیله نقلیه با عابر پیاده تقریباً به طور اجتناب‌ناپذیری منجر به جرح یا مرگ عابر پیاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ایمنی عابران پیاده مقوله‌ای است که با اولویت، باید در کنار مطالعات حمل و نقل و ترافیک شهری مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد، گفت: تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از تجهیزات ترافیکی استاندارد تأثیر بسزایی در افزایش ایمنی و کاهش تصادفات عابران دارد. بنابراین مکان‌یابی و طراحی گذرگاه‌های عرضی عابران پیاده، شناسایی  و دسته‌بندی نواقص آنها از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و همواره یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری محسوب می‌شود.

دانلود بازی شهر سازی برای کامپیوتر Cities Skylines

نام یک بازی در سبک شبیه سازی می باشد که توسط استودیو بازی سازی Colossal Order برای Pc عرضه شده است. در این بازی شما می توانید شهر خودتان را بسازید و آن را مدیریت کنید.  البته در ابتدای راه شما درگیر مشکلاتی نظیر گیر دادن شهرداری ها به منطقه مسکونی ، تجاری و سنعتی می باشید که البته این محدودیت ها دائمی نیست و شما با ظاهر شدن آپشن ها می توانید شهر خودتان را گسترش داده و ان را تبدیل به کلان شهر کنید.

شما می توانید هر منطقه از شهر خودتان را برای کار خاصی تخصیص دهید و به راحتی قادر به ایجاد مدرسه ، بیمارستان ، پارک ، باغ وحش ، کوچه ، خیابان ، محله روخانه و .... خواهید بود. با بوجود اوردن آپشن هایی که یک شهر نیاز دارد آن به به یک شهر واقعی تبدیل کنید و از آن لذت ببرید. همچنین برای زیبایی بیشتر می توانید به شهر خودتان توربین های بادی و آبی اضافی کنید ، همچنین قادر به اضافه کردن جمعیت به شهر خودتان می باشید ، برای حل مشکلات شهری می توانید یک اداره پلیش به آن اضافه کنید و شروع زندگی و سر و صدا را در شهر ساخته شده خودتاان حس کنید !

دانلود این بازی جذاب رو میتونین در سایت پاتوق با استفاده از لینک زیر انجام بدید..

http://patoghu.com/fun/game/6841-Download-Cities-Skylines-Pc.html

۱۰۰۰ کیلومتر راه روستایی امسال در هرمزگان احداث می شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راه و شهرسازی هرمزگان، غلامحسین شیری در نشست مشترک مدیران ستادی و روسای ادارت شهرستانی افزود: با برنامه ریزی های صورت گرفته امسال بزرگترین پروژه راه روستایی با احداث ۱۰۰۰ کیلومتر راه روستاهای بالای ۲۰ خانوار با حضور مسئولان کشوری در هرمزگان آغاز می شود که تا پایان امسال هم به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه این اقدام در راستای چهار دستور اقدام، عمل و تدبیر و امید صورت می گیرد، گفت: برای هر کاری باید تدبیری اندیشید تا امید در جامعه جاری شود و احداث ۱۰۰۰ کیلومتر راه روستایی نیز در همین راستا در هرمزگان کلید می خورد.

وی با تاکید بر اینکه از امسال مدیران راه و شهرسازی شهرستان ها اختیاراتشان دو برابر شده است، گفت: با افزایش اختیارات انتظارات نیز از مدیران شهرستانی بیشتر است، بخصوص که در اجرای این پروژه بزرگ می بایست هریک از شهرستان های هرمزگان به تناسب میزان هدف گذاری حداقل ۱۰ کیلومتر در ماه راه روستایی زیرسازی کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان در ادامه به تفکیک هدف گذاری این پروژه در شهرستان های هرمزگان اشاره کرد و گفت: در شهرستان بستک ۱۱۴ کیلومتر راه در روستاهای بالای ۲۰ خانوار باقی مانده که تمام این محورها باید در اجرای این طرح تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

شیری همچنین از تکمیل تمامی راه های روستایی بالای ۲۰ خانوار شهرستان خمیر خبر داد و افزود: راه و شهرسازی خمیر می بایست در اجرای این طرح ۸۹ کیلومتر از راه های روستایی بالای ۲۰ خانوار را آسفالت کند.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان در ادامه به دو شهرستان پارسیان و بندرلنگه اشاره کرد و افزود: تقریبا راه تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار پارسیان آسفالت شده و رقم ناچیزی باقی مانده که انجام خواهد شد. همچنین ۱۱۲ کیلومتر باقی مانده راه روستایی لنگه که در اجرای این طرح هدف گذاری شده باید تا پایان سال به بهره برداری برسد. طبق آمار استخراج شده ۲۰۹ کیلومتر از راه های روستایی حاجی آباد که بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند وجود دارد که در هدف گذاری طرح احداث ۱۰۰۰ کیلومتری راه روستایی می بایست ۱۰۰ کیلومتر از این محورها امسال به بهره برداری برسد.

به گفته شیری، ۲۴۹ کیلومتر از راه روستایی بالای ۲۰ خانوار جاسک نیازمند آسفالت است که در هدف گذاری امسال می بایست ۱۰۰ کیلومتر آن به بهره برداری برسد.

وی همچنین از بسته شدن پرونده راه های روستایی بالای ۲۰ خانوار شهرستان سیریک در اجرای این طرح خبر داد و گفت: ۱۷ کیلومتر راه روستایی با جمعیت ۲۰ خانوار در این شهرستان باقی مانده که بزودی شاهد آسفالت این محورها خواهیم بود.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان همچنین به راه های روستایی دو شهرستان میناب و رودان اشاره کرد و گفت: ۵۰ کیلومتر از محورهای باقی مانده رودان امسال آسفالت و روستاهای بالای ۲۰ خانوار از راه مناسب برخوردار خواهند شد. همچنین از مجموع ۱۴۰ کیلومتر راه روستایی میناب ۱۰۰ کیلومتر آن امسال به اتمام خواهد رسید. شهرستان قشم هیچ راه روستایی بالای ۲۰ خانوار بدون آسفالت ندارد. بالاترین نیاز راه روستایی به شهرستان بشاگرد اختصاص دارد که از مجموع ۸۵۹ کیلومتر راه روستایی بالای ۲۰ خانوار امسال ۱۰۰ کیلومتر آن آسفالت خواهد شد.

بررسی طرح مکانیابی شهر جدید کوشک با 120 هزار نفر جمعیت

طرح مکانیابی شهر جدید کوشک در کارگروه تخصصی امور زیربنایی و شهرسازی استان هرمزگان بررسی شد.

دکتر ابراهیم رستم گورانی مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان در این نشست با بیان اینکه ایجاد شهر جدید در کشورهای مختلف و حتی در نواحی مختلف کشورمان برحسب ضرورتها و کارکردهای آنها احداث می شوند، اذعان داشت: درگذشته ایجاد شهرهای جدید بخصوص در نظام برنامه ریزی کشورمان که تقریباً از دهه 70 آغاز شده است بر مبنای تمرکززدایی از کلانشهرها و بطور مشخص رفع کاهش معضلات شهرهای بزرگ و یا موقعیت های اقتصادی ویژه بوده است اما در سالیان اخیر رویکرد برنامه ریزی علاوه بر این موضوع با رویکردی آگاهانه و هدفمندتر مبنای نظر می باشد، به عبارتی حرکت به سمت توسعه پایدار و استفاده حداکثری از آن متمرکز شده است.
وی اضافه کرد، بر مبنای این رویکرد و استفاده حداکثری از پتانسیل شهر جدید در ابعاد مختلف، مطالعات امکان سنجی شهر جدید کوشک دراستان هرمزگان، با موقعیت شهرستان پارسیان،آغاز شد.
به گفته گورانی، این شهر جدید با مساحت راهبردی 6000 هکتار و محدوده 1200 هکتاری با پیش بینی جمعیتی بالغ بر 120 هزار نفر و همجوار با شهرهای پارسیان و دشتی و دارای عملکرد گردشگری و ساماندهی سکونتی صنایع انرژی بر پارسیان مکانیابی شده است.
وی ادامه داد، این طرح در کمیته های فنی با حضور کارشناسان خبره دستگاههای عضو کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی بررسی و نهایتا پس از تصویب کلیات طرح در جلسه کارگروه امور زیربنایی مطرح شد.
وی در پایان گفت: در این جلسه پس از توضیحات مشاور مقرر شد به جهت اهمیت موضوع ابتدا طرح موردنظر در کارگروه آمایش مطرح و سپس جهت طی روند تصویب، به کارگروه امورزیربنایی و شهرسازی مجدداً ارسال شود.

اداره کل راه و شهرسازی استان هرمزگان

فراز و نشیب های اجرای طرح های مختلف عمرانی در استان هرمزگان از دیدگاه صبح ساحل

گرما و شرجی با بالاترین درجه حرارت مهمان مردمان این دیار است. در این هوای طاقت فرسا عملیات عمرانی در گوشه و کنارپایتخت اقتصادی ایران یعنی بندرعباس جریان دارد طی سال های اخیر روند اجرای طرح های مختلف عمرانی در استان هرمزگان با فراز و نشیب هایی همراه بوده است.
گاهی سرعت ساخت سازها بسیار تند و زمانی دیگر بسیار کند بوده است.
بندرعباس به عنوان مرکز این استان جنوبی بیشترین سهم در تعداد پروژه های عمرانی داشته است. اینکه این طرح ها و پروژه ها در عمل موفق بوده یا خیر و عیب و ایراد آنها چه بوده را به کارشناسان فن واگذار می کنیم .
اما آنچه به عینه می توان دید ، زمان طولانی اجرای پروژه ها است .متاسفانه به دلیل نبود مدیریت واحد شهری و عدم هماهنگی دستگاه های خدمات رسان با یکدیگر اجرای طرح های عمران شهری مطابق با برنامه همراه نیست . نبود مدیریت واحد شهری ، یکی از دلایل نارضایتی مردم از طولانی شدن اجرای طرح ها و پروژه های شهری است.
وقتی شرکت های گاز ، آب و فاضلاب ، مخابرات ، برق ، شهرداری و ... دست به حفاری می زنند تا طرحی را اجرا کنند و طرح با تمام سختی هایی که برای مردم دارد ، به پایان می رسد ، اما مدت ها طول می کشد تا معبر ، خیابان و کوچه ای که حفاری و تخریب شده دوباره مرمت ، بازسازی و آسفالت شود.
جای دوری نرویم ، چهار راه نخل ناخدا را ببینید ، گلشهر را نظاره کنید ، مدتی از لوله گذاری شرکت گاز (شبکه گاز خانگی ) گذشته ، اما هنوز خبری از آسفالت این محدوده نیست و مشخص نیست چه زمانی ، این خیابان آسفالت به تن خواهد کرد .
از این موارد بسیار می توان در شهر مشاهده کرد.اگر مدیریت واحد شهری وجود داشت و پروژه های شهری را مدیریت و ساماندهی می کرد تا اینکه پروژه ها به موقع اجرا و به پایان می رسید.اگر مدیریت واحد شهری فعالیت می کرد ، وضعیت آسفالت خیابان ها و کوچه پس کوچه ها ی شهر اینقدر خراب نبود.
از اینها که بگذریم ، وضعیت نامناسب خیابان ها و کوچه های شهر بندرعباس مورد رضایت شهروندان نیست . امروز می بینیم بسیاری از معابر اصلی و فرعی و کوچه ها ، حتی خیابان های اصلی شهر ناهموار است ، که توجه بیشتر شهرداری را می طلبد .بسیار دیده شده که در وسط خیابان های اصلی ، فرعی و کوچه ها در پوش های فلزی ، با ارتقاع بیشتر از سطح زمین برای رانندگان خطرآفرین شده است.شرکت‌های مخابرات وآب وفاضلاب که کابل های مخابراتی و لوله های آب وفاضلاب را از لایه های زیرین معابر عبور داده‌اند، محفظه ها و درپوش های فلزی را به گونه ای جانمایی کنندکه یا در وسط خیابان وکوچه نباشد یا اینکه آن را هم سطح خیابان وکوچه قرار دهند، اینها کار سختی نیست.
متاسفانه در اجرای پروژه های شهری، حتی ساخت و سازها، دستگاه های متولی و خدمات رسانی همچون شهرداری، آب و فاضلاب، مخابرات و... با هم هماهنگ نیستند وکسی هم پاسخگوی تاخیر اجرای پروژه ها نیست.
به راستی آیا شورای شهر بندرعباس به عنوان پارلمان محلی برای رفاه شهروندان وتسریع در اجرای پرو ژه های شهری ، مدیریت واحد شهری را پیگیری وبه سرانجام خواهند رساند ، تا مردم مشکلی درخصوص اجرای پروژه‌های عمران شهری وساخت و سازها نداشته باشند.
به بیان دیگر مدیریت واحد شهری حلقه مفقوده اجرای طرح های عمران شهری است که با تشکیل آن بسیاری از مشکلات امروزی مرتفع خواهد شد.
از طرفی نبود مدیریت واحد شهری باعث شده ، پروژه ای در نیمه راه بدلیل عدم هماهنگی بین دستگاه های مختلف، ناتمام رها شود و یا هم به کندی و با حرکت لاک پشتی انجام شود. بارها شده در نقطه ای از شهر، محدوده ای را شهرداری، مخابرات، شرکت آب و فاضلاب و شرکت گاز بارها و بارها حفاری کرده اند.
هر دستگاهی بدون هماهنگی با دستگاهی دیگر به جان معابر افتاده ، آن را تخریب می کنند. چهارشنبه گذشته به یکباره تلفن همراه ساکنان بندرعباس قطع شد. تا مردم برای برقراری ارتباط با مشکل روبرو شوند. مشکلی که تا ساعت ها ادامه پیداکرد.در اینجا نبود مدیریت واحد شهری خود را به خوبی نشان داد.
مدیر شرکت ارتباطات سیار هرمزگان می گوید: حفاری غیرکارشناسی شهرداری بندرعباس باعث قطع فیبرنوری در بندرعباس و اختلال در شبکه تلفن همراه شد.اما معاون عمرانی شهردار بندرعباس ادعا کرده است که استعلام فنی اشتباه شرکت مخابرات علت اصلی این اتفاق بوده است.
به نظر شما آیا این درست است که سهل انگاری مجموعه خود را گردن دیگران بیندازیم.در این شهر گل وبلبل از این کارها زیاد رخ می دهد و کسی هم از مردم عذر خواهی نمی کند.
واقعا که مدیران با حالی داریم.آیا زمان آن فرا نرسیده که مدیریت واحد شهری شکل گرفته به کارهای مرتبط به امور شهری سامان دهد.